Takarítás és napelemes rendszer

Állami munkahelyen dolgozom, aminek rengeteg előnye és ugyanakkor rengeteg hátránya is van. A hátrányát gondolom, senkinek nem kell bemutatni, hiszen köztudott, hogy amíg egy állami munkahelyen dolgozik az ember, sokkal kevesebb a fizetése, mint egy azonos végzettségű, pozíciójú és ugyanannyi munkaórát a verseny szférában ledolgozó társa.

Előnye viszont az, hogy amit az állam az egyik kezéből elvesz, azt igyekszik a másik kezébe visszavenni. Így történhetett, az a meglepő fordulat, hogy az egyre növekvő intézetünk kezére került a közelben álló, régen adóhivatalként működő üvegpalota. Hatalmas volt az öröm, ez akkor azt jelenti, hogy megmenekült a munkahelyünk a sorozatos összevonásoktól, sőt mostantól mindenki kényelmesen elférhet, nem kell egy kollégának sem harmadmagával osztozni a szűkös irodákon.

Aztán ez az öröm hamar le is csengett, ugyanis olyan lepusztult, elhanyagolt állapotban került hozzánk az épület, hogy hatalmas munka és tőkeráfordításokat igényelt a helyreállítása. A főnökség „szerencsére” kilobbizta a minisztériumnál a felújítási költség jelentős hányadát, de ennek az volt az ára, hogy egy addig különálló intézményt összevontak velünk. Így ár nem is maradt annyi felesleges helyünk, hogy bárkinek is örömet okozzon ez a fejlemény, viszont a felelősség terhe egyre csak nőtt a vállunkon. A tervezési folyamatok közben kiderült, hogy mind az intézet profilja, mind pedig az Európai Uniós szabályzatok miatt rengeteg környezetvédelmi szabálynak mond ellent a hatalmas monstrum, így még nagyobb munkával és költséggel fog járni az építkezés.

Kötelezővé tették, a megújuló energiaforrásokat használó automatikus rendszerek beépítését. Ilyen például a napelemes rendszer kialakítása, mely működése a ház egész áramforrásául szolgál. Az épület 90 százalékát üveg borítja, így jelentősen megnehezedett a rendszer esztétikus kialakítása, továbbá azáltal, hogy az egész épület áramforrásává vált, megnehezedet a megfelelő klimatizálás. Ezekkel az épületekkel többnyire az a probléma, hogy nyáron még inkább fűt, télen pedig még inkább hűt, így hatalmas energiákra van szükség a hőmérséklet folyamatos optimalizálására. Szerencsére néhány hét alatt az okos szakemberek rájöttek a megfelelő megoldásra, így röpke egy éven belül elkészülhetett a teljes felújítás.

A ház elkészültekkor újabb problémába ütköztünk, ugyanis a takarítási kérdés sokkal nehezebbnek bizonyult, mint azt bármi is indokolttá tette volna. Az épület sajátosságának köszönhetően rendkívül precíz és profi takarításra lett volna szükségünk, ami egyik másik épületünkben sem volt annak mondható. Új cégeket kerestünk, akik alkalmasak lettek volna a feladatra, ám végül mégis egy kevésbé kiváló pályázó nyerte el a munkát, aki csak annyira volt megbízhatatlan, hogy már az átadóünnepségre is a gazdasági osztály csinosította ki hajnalban az ünneplés tárgyát, ugyanis az előző esti takarítás olyan hanyag módon lett elvégezve, mintha legalább is ezt kértük volna.

Szerencsére elég sokan voltunk bent korán, hogy még az ünnepély előtt elvégezhessük a napi feladatokat, így ami időt a munkánkra szántunk, azt kitölthettük más munkájának a javításával. Mire a vendégek megérkeztek, a ruháink már kissé csapzottak, a kedvünk pedig korántsem emelkedettnek volt mondható.

Az ünnepség ezt leszámítva jól sikerült, viszonylag hamar vége lett, és a vendégek távoztával a dolgozók a nap végi lazítást együtt ejthették meg a gyönyörű, hűvös és környezetbarát épületben.

A takarító cég azóta is nekünk dolgozik, azóta is rengeteg probléma van rájuk, viszont legalább az eszközeik profik, és papíron minden egyes elvárásnak megfelelnek. A dolgozók meg, ha normális körülmények közt szeretnék a napi munkájukat elvégezni, akkor intézkedjenek afelől saját maguk. Biztosan úgy gondolta az illetékes szerv, ha ez a megoldás működik a többi épületben, akkor az új se legyen kivétel. A diszkrimináció halvány gyanúja is megszűnt ezzel.